Inloggen
Winkelmandje

iDeal

Levertijd 1 - 2 werkdagen

Verzendkosten €5,95

Gratis verzending vanaf €50,-

Scholen en bedrijven op factuur

De Rekenkast in de praktijk

De Rekenkast in de praktijk
Geplaatst op 2-12-2024 door Gerhard Mulder

Rekencoördinator aan het woord

In het midden van onze school staat een kleurrijke kast: de prachtige rekenkast van Wizz-Spel. Voor iemand die graag spelletjes speelt én rekencoördinator is op een basisschool, is dat natuurlijk fantastisch. Maar hoe geef je deze rekenkast een plek in je onderwijs? En hoe zorg je ervoor dat ook je collega’s hiermee aan de slag gaan?  Net zoals de leerlingen op school, leerden
we dit spelenderwijs door uitproberen en ontdekken.

De rekenkast
Het inrichten van de kast was al een feestje. Elke lade kreeg een sticker met een kleur en een nummer, en ook de spelletjes en materialen kregen dezelfde stickers. De indeling is gebaseerd op het rekenmuurtje van Bareka zodat de spelletjes en materialen aansluiten bij de verschillende somtypen. Heerlijk overzichtelijk! Veel spelletjes kende ik al, maar er waren er ook bij die nieuw voor me waren. Ik begon met het lezen van de handleiding. Thuis testte ik verschillende spellen uit, niet alleen met mijn man, maar vooral met mijn dochters van 6 en 8 jaar oud. Door hen ontdekte ik wat goed werkte en waar ze enthousiast van werden. Mijn jongste dochter vraagt nog regelmatig of we weer eens zo’n spelletje kunnen spelen.

Handleiding
Voor onszelf is het soms al lastig om rustig een handleiding door te lezen, maar voor kinderen is dat helemaal moeilijk. Toch wil je dat ze ook eens onbekende spelletjes proberen. En als je een nieuw spelletje speelt, wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk starten! Daarom heb ik per spelletje gekeken of ik met QR-codeskon werken. Veel speluitleggen vond ik op YouTube. Met behulp van hun Ipad konden de kinderen en leerkrachten de QR-code scannen, waarna de uitleg van het spelletje volgde (zie afbeelding 1). Deze uitleg liet ik ook klassikaal op het bord zien, waarna we samen het spel bespraken. Zo introduceerde ik bijna elke week een nieuw spel, waardoor ze met steeds meer spellen bekend raakten. ‘Dit spel ga ik thuis ook kopen, juf’ hoorde ik regelmatig bij mij in de klas. Of: ‘maar dit is toch geen rekenen?’.

Als leerkracht van groep 4 en 7 had ik het geluk dat ik de spellen in beide groepen uit kon uitproberen. Op deze manier gebruikte ik vrijwel de hele rekenkast. Spellen zoals Beverbende, Regenwormen en Qwixx waren altijd een succes, maar ik ontdekte dat de drempelspellen ook goed inzetbaar waren. Je geeft één keer een uitleg en vervolgens kan het spel kan in alle groepen gespeeld worden, steeds op een net iets andere manier. Zo kon mijn groep 7 gekoppeld worden aan groep 3. De spellen waren bekend en de kinderen leerden van en met elkaar. Voor beide groepen was het een feest! Dit schooljaar willen we dat nog vaker doen.

Werken met de rekenkast in jouw groep
Ik gebruik de kast op verschillende manieren. Individueel of in een groepje buiten de klas, in een circuit, maar ook met de gehele klas. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Individueel of in een groepje buiten de klas Er zijn veel kinderen die rekenen lastig vinden. Hoe fijn is het dan om de onderdelen die je lastig vindt te kunnen oefenen met een spelletje? Ze hebben niet door dat ze aan het rekenen zijn en toch oefenen ze. Het rekenen ging als vanzelf  en ze hadden meteen weer zin in de volgende keer. De spellen konden natuurlijk ook ingezet worden om kinderen uit te dagen. Kun je bij bijvoorbeeld het spel Beet zo snel mogelijk tot een oplossing komen?

In een circuit
Vorig schooljaar had ik een grote groep 7 met 32 kinderen, waarbij het werken met een circuit ideaal bleek. Ik verdeelde mijn klas in drie groepen: één groep kreeg bij mij instructie, één groep werkte zelfstandig en één groep speelde een bekend spel uit de rekenkast. Deze spellen konden te maken hebben met het doel van de les, maar konden ook gericht zijn op het automatiseren. Om de rust te bewaren,
speelden de kinderen deze spelletjes op het lesplein.

Met de gehele klas
Op verschillende tafels in de klas legde ik verschillende spelletjes neer, vooral drempelspellen.  Deze spellen zijn goed te spelen in tweetallen en vereisen weinig speluitleg. Ik verdeelde de klas in tweetallen, waarbij ik vaak een sterkere rekenaar koppelde aan een zwakkere. Met z’n tweeën namen ze het op tegen een ander tweetal. Na 10 minuten ging de timer en wisselden ze van spel. Ondanks dat ik 32 kinderen in de klas had, heerste er rust:  iedereen speelde geconcentreerd zijn eigen spel!

Binnen de school
Tijdens een studiedag aan het begin van het schooljaar heb ik mijn collega’s meegenomen in het werken met de rekenkast. Ze konden verschillende spellen uitproberen en ik heb laten zien hoe je er in de klas mee kunt werken. Ik zorgde voor een aftekenlijst, zodat ik kon zien waar de spellen waren. Al snel zag ik dat de spellen goed werden gebruikt. Ook vroegen ze regelmatig advies over welk spelletje geschikt was voor hun groep of voor bepaalde leerlingen.

Het is geweldig om te merken dat steeds meer kinderen op school en thuis deze spelletjes spelen. Het automatiseren gaat steeds beter. Bovendien zorgt het voor verbinding, samenwerken, het praten over rekenen en vooral  voor heel veel plezier. ‘Juf, spelletje spelen?’

Praktische tips:

  • Bied elke week een nieuw spel aan. Zodra een spel bekend is, leg je een volgend spel uit.
  • Werk in tweetallen als je een spel speelt met de gehele groep. Je hebt minder spellen nodig en het overleg zorgt ervoor dat iedereen geactiveerd  wordt.
  • Maak gebruik van Smartgames. Deze spellen kunnen in alle groepen worden ingezet, elk op hun eigen niveau, zonder veel uitleg.
  • Laat de oudere kinderen de jongere kinderen helpen. Dit is niet alleen leuk en leerzaam voor beide, maar ook zwakke rekenaars krijgen een succeservaring bij het begeleiden van de jongere kinderen.
  • Plastificeer de invulblaadjes. Zo kunnen spellen als Beverbende en Qwixx meerdere keren gebruikt worden.
  • Speel ook regelmatig een spelletje met collega’s. Dit is een leuke opening bij een vergadering en het zorgt ervoor dat ze het sneller inzetten in hun klas.

Auteur: Anne Douwenga-Quarré
Anne is leerkracht in het basisonderwijs en sinds twee jaar rekencoördinator op basisschool De Bron in Bolsward. Ze heeft twee jaar geleden de opleiding ‘Coördinator RekenWiskunde Onderwijs’
 gevolgd bij Wizz Scholing.

Klik hier om de rekenkast te bestellen.

Volgens Bartjens jaargang 44 #2 2024

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen